Preek van de week

Preek weekend 9-10 maart,

4b, Joh. 3, 14-21, De Mensenzoon moet omhoog geheven worden

Broeders en zusters in Christus,

We horen Jezus tegen Nicodemus zeggen: De Mensenzoon moet omhoog worden geheven, zoals Mozes eens de slang omhoog hief in de woestijn, opdat eenieder die gelooft in Hem eeuwig leven zal hebben. Dit is een belangrijke uitspraak waarover we mogen nadenken.

Jezus haalt een gebeurtenis aan uit het boek Numeri. Het joodse volk keerde zich in de woestijn tegen God en tegen Mozes en zeiden tot Mozes: `Hebt u ons uit Egypte gevoerd om te sterven in de woestijn? Er is geen brood, er is geen water en dat minderwaardige eten staat ons tegen.' Toen stuurde God giftige slangen af op dit ontevreden en mopperende volk. En zij die door de slang gebeten werden stierven. Toen kwamen ze tot inkeer. Mozes moest daarop een bronzen slang maken en op een paal zetten, en ieder die naar de slang opkeek bleef in leven. Natuurlijk was het niet die bronzen slang die genas, maar het joodse volk moest geloven en doen wat hun gezegd werd. Het opkijken naar de slang was een daad van aanbidding, om God te aanbidden.

Jezus zegt nu dat de Mensenzoon, net als de slang omhoog geheven moet worden, opdat ieder die gelooft ééuwig leven zal hebben. Door het opkijken naar de slang werd het joodse volk gered van de dood en bleven zij in leven. Het gaf hun geen eeuwig leven, dat geeft Jezus wel.

Jezus zegt nu dat Hij ook omhoog geheven moet worden. Jezus spreekt dan over zijn kruis-dood. Maar die kruisdood, broeders en zusters, is een allerdiepste vernedering. Het is een schandelijke marteldood. Daar is helemaal niets verheven aan.
Wij moeten ons realiseren dat Jezus wel daartoe gekomen is. De kruisdood was niet het na-delig gevolg van zijn optreden, de kruisdood was het doel van Jezus optreden. Jezus is geko-men om aan het kruis te sterven. Heel zijn optreden is er op gericht om aan het kruis te sterven. Jezus wilde sterven! Waarom? Om ons te verlossen. Waarom wil Hij ons verlossen? Omdat Hij ons ten diepste bemint. Jezus wil door te lijden en te sterven, en door te verrijzen de dood voor ons verslaan, ons verlossen van de eeuwige dood en ons het eeuwig leven ge-ven.
Daarom spreekt Jezus ook van een moeten. De mensenzoon móet omhoog geheven worden. Het is voor Jezus een moeten omdat Hij de enige is die de wereld kan verlossen. Jezus moet de wereld niet verlossen omwille van Zichzelf, maar omwille van ons. Het is zijn liefde voor ons die Hem dwingt.

Daarom is de kruisiging niet zozeer een vernedering, maar wordt het kruis juist het verhe-ven doel van zijn optreden. Jezus spreekt zelf van een verheffing. De Mensenzoon moet om-hoog geheven worden. Zoals iemand verheven wordt in de adelstand, zo wordt het kruis voor Jezus een verheffing, een troonsbestijging, een verheerlijking. En dat uit liefde voor ons.

Dan zegt Jezus er nog iets bij en dat is het belangrijkste. ‘Eenieder die in Hem gelooft, zal eeuwig leven hebben’. Het geloof in de Gekruisigde is eeuwig leven hebben. Hier op het kruis ligt het oordeel. Aanvaard je Jezus Christus en zijn Kruis, geloof je in Hem, dan heb je eeuwig leven. Verwerp je de Gekruisigde, dan heb je jezelf veroordeeld. Hier op het kruis is Jezus Christus de Rechter en Koning. Bij Hem ligt het oordeel; maar het oordeel legt Hij wel in onze eigen hand.

Nicodemus was een joodse leraar. Maar nu treedt Jezus als dé leraar op meet een nieuwe leer. De Mensenzoon móet omhoog worden geheven, zoals Mozes eens de slang omhoog hief in de woestijn, opdat eenieder die gelooft in Hem eeuwig leven zal hebben. Jezus aan het kruis gestorven, is Gods liefde voor ons, voor onze verlossing en ons eeuwig leven.

Daarom egt Jezus: ‘Zozeer heeft God de wereld liefgehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven, opdat al wie in Hem gelooft niet verloren zal gaan, maar eeuwig leven zal hebben.’ Dat geloof begint nu! Ons geloof is niet dat er iets zal zijn na de dood. Het geloof in Jezus Christus is een relatie met Hem hebben, een liefdesband, het Verbond en dat begint nu, vandaag. Je kunt alle geloofsregels kennen, maar geloof je dan ook? Je kunt zeggen dat je niks verkeerds gedaan hebt, maar ben je dan gelovig? Als je in Christus en zijn kruis gelooft, dan leef je pas echt en dat echte leven gaat voorbij de dood en over de dood heen.

Wij bereiden ons voor op het grote feest van Pasen. Het is het Pasen van Jezus Christus maar wel zijn Pasen voor ons. Geloven in Jezus Christus is Hem volgen in zijn Pasen, met Hem lij-den en sterven om met Hem te verrijzen en eeuwig leven te hebben. Daarom kunnen wij ons in Christus lijden vertroosten. Hoe heerlijk zal dan die verlossing zijn.
Maria is ons door haar tenhemelopneming voorgegaan. Laten wij haar voorspraak inroepen als de hulp van de Christenen, dat ook wij eens daar mogen komen waar Jezus en ook zij ons is voor gegaan. Amen.